Wednesday 27 September 2017

Hukum Pelaburan Forex Emas


Hukum Akaun Pelaburan Emas Di Banca Malesia Zaharuddin Abd Rahman Assalamualaikum Uzar, Saya nak kepastian dari Uzar mengenai masalah berikut: Bagaimana pula pelaburan EMAS Kijang EMAS yang Telah diperkenalkan Oleh Maybank Bagaimana cara Selamat mengikut undang-undang Syariah untuk membeli dan melabur oro tersebut Sila masuk ke maybank2u Terima kasih. Akaun Pelaburan Emas di Maybank atau Public Bank - Pelaburan di Maybank jika mahu Boleh dapatkan emasnya TAPI di pubblico Banca tak Meals emasnya boleh dikeluarkan (Tiada yang Sumber memastikan yang EMAS di PB boleh dikeluarkan). Jika mereka dagangkan Hanya berdasarkan di prezzo Sahaja adakah ianya SAH disegi Islam Saya Telah membuat panggilan telefon (Public Bank servizio clienti 1.800.883,323 mila) untuk mengetahui cara-cara urusniaga pelaburan akuan EMAS ini. Dari maklumbalas yang diberikan ialah: Jualbeli EMAS hanyalah berdasarkan di prezzo semasa dan tidak mewakili EMAS fizikal. Keuntungan pelaburan Adalah dari perbezaan di prezzo beli dan Jual. Setakat ini Nilai pelaburan Tidak mewakili EMAS fizikal dan tiada EMAS yang boleh dikeluarkan. Mereka ada rancangan perlaksanaan pembelian EMAS Secara fizikal tetapi mungkin tahun Depan. Bagaimana pula Maybank yang Emasnya boleh diperolehi Jika ada permintaan. Minta Komen Ustaz kerana ramai pengguna-pengguna Islam terkeliru diatas pelaburan ini yang dianjurkan Oleh institusi yang disahkan Oleh kerajaan. dinafikan Tidak, tatkala Nilai matawang USD dan lain-lain Semakin Tidak menentu ketika ini, membeli EMAS dengan tujuan pelaburan Adalah tindakan Positif menurut banyak pendapat. Ini mungkin disebabkan EMAS yang mempunyai nilai Lebih stabil berbanding matawang Kertas (carta o fiat denaro), ditambah pula dengan permintaan EMAS yang ada sentiasa. Bagi mengulas ISU yang ditanyakan, setelah merujuk dan melakukan pembacaan maklumat dari web banca yang terbabit, saya berpendapat seperti berikut: - Apabila seseorang pelanggan ingin membuka akaun pelaburan EMAS, ia beerti ia bersetuju membeli Untuk EMAS, Simpan dan mungkin menjualnya apabila di prezzo EMAS meningkat. Oleh kerana itu, hukum Bagi sebarang Jenis akaun pelaburan Jenis EMAS ini bergantung kepada beberapa keadaan, Bagi memberikan sedikit kefahaman kepada pembaca berkenaan keadaan-keadaan berbeza ini, ia Adalah seperti berikut: - toro HARAM DAN BATAL. Jika EMAS ITU Belum berada Dalam pemilikan banca dan Hanya akan dibeli daripada pihak ketiga Dalam majlis transaksi yang berasingan. Urusniaga pembukasu akaun ITU Telah menjadi HARAM dan Tidak SAH, kerana pihak banca Telah menjual EMAS yang tiada di Dalam miliknya dan juga kerana riba Telah berlaku apabila tiadanya elemen lsquoTaqabud fil Majlis39 (serah terima Dalam Satu masa), sebarang penangguhan membawa kepada Riba an-Nasiah . Kesimpulan pastikan EMAS yang ingin dijual mestilah berada Dalam pemilikan pihak tersebut banca. toro HARAM DAN BATAL. Iaitu Jika EMAS Belum atau TIDAK diterima sertamerta ketika membuka akaun pelaburan EMAS ITU. Sebagai contohnya, pelanggan Hanya Yang membayar sejumlah Wang untuk membeli EMAS 100 grammi dan memulkana akaunnya, Namun banca pihak Tidak memberikan sebarang Bukti pembelian Telah termeterai dengan rasminya atau lsquoconcluded39. SERTA tiada sebarang Jenis Bukti Bertulis yang menunjukkan pelanggan kini menerima lsquohak tasarruf39 (hak kebebasan terhadap sejumlah EMAS yang Telah dibelinya sama ada untuk menjualnya padabila-Bila masa yang dikehendakinya). Setelah anda membaca dua bentuk yang jatuh haram, Sudah tentu eun mampu memeastikan bagaimana bentuk akaun pelaburan EMAS yang halal dan sah. Iaitu: - a. Banca memiliki EMAS yang dijual semasa menjual. b. Banca memberikan Bukti dan hak tasarruf kepada pelanggan sama ada Dalam bentuk fizikal EMAS atau bentuk Sijil hak ke ATAS sejumlah EMAS (yang Telah dibeli), Yang mana Sijil ITU melayakkan pelanggan ITU menuntut emasnya Secara fizikal pada bila-Bila masa yang dikehendakinya. Ini bermakna Sijil ITU ibarat Sebuah kad debito dan CEK yang mewakili duit fizikal yang wujud. Penyerahan menggunakan Sijil ha Milik EMAS sebagai tanda pembeli dan pembukasu akaun Sudah sempurna Adalah SAH DAN Harus di sisi Islam. Ia dianggap sebagai penyerahan Tidak fizikal (al-Qabdhu Al-Ma39nawi) fatwa Demikian Oleh Majlis Fiqh Antarabangsa Dalam keputusan mereka nombor 84, 91 (Qararat Wa Tawsiat, HLM 191) DALAM KES AKAUN PELABURAN EMAS DI BANCA Setelah Melihat serba ringkas informazioni EMAS akaun pelaburan di kedua-dua terbabit banca melalui web mereka. Saya kira Maybank menawarkan akaun pelaburan EMAS yang HALAL dengan TIGA Lagi condizioni Costi tambahan Lagi, iaitu. 1- Jangan DIGUNAKAN Untuk AKTIVTI RIBA. mestilah EMAS sebenar (fizikal) yang berada simpanannya bagi pihak pelanggan Tadi TIDAK digunakan untuk kegunaan Aktiviti ribawi mereka. Justeru, Satu jaminan atau pengesahan dari pihak banca mestilah diperolehi sama ada Secara Lisan atau Bertulis atau disahkan Oleh Majlis Syariah banca berkenaan. Apabila kita menyimpan EMAS fizikal yang Telah kita beli di banca tersebut, AQAD Simpanan ITU Juga sepatutnya mesti dikenal Meals dengan Jelas. Apakah Jenis aqadnya Adakah ia Wadiah atau Qard dan sebagainya. 2- JUMLAH EMAS MENCUKUPI KETIKA TRANSAKSI. Mestilah dipastikan wujud jumlah EMAS mencukupi ketika prose Jual beli dibuat pada Satu-satu masa. Maksud saya, sebagai contoh. Banca mempunyai 100 chilo EMAS Sahaja, Dalam masa Yang sama (Satu waktu), 100 kg EMAS itu untuk digunakan dua atau Lebih pelanggan yang berlainan. Pelanggan Ahmad membeli 100 chilo EMAS pada marmellata 2.30 petang, demikian Juga SDR Ah Chong tepat marmellata 2.30 Petang Juga membeli dan membuka akaun yang sama di kaunter berlainan, banca padahal Hanya mempunyai 100 chili EMAS Sahaja. Tatkala itu, transaksi orang kedua Tidak sah. Hanya yang Pertama Sahaja yang sah. 3- CARA PEMBAYARAN YANG HALAL: Pembayaran yang dibuat Oleh pihak pelanggan Pula WAJIBLAH menggunakan sama ada Tunai, di debito akaun sertamerta, kad debito dan kad kredit Islam banca tempatan, CEK tempatan. Sebarang pembayaran menggunakan CEK Antarabangsa dan kad kredit Islam yang mengambil masa Lebih 3 Hari untuk insediamento Adalah TERLARANG menurut fatwa Majlis Fiqh Antarabangsa. Mengapa 3 hari ia Adalah tempoh maksimum menurut lsquouruf bagi memastikan condizioni Costi lsquoTaqabud fil hal39 tercapai, ia Adalah fatwa yang dipetik dari pandangan Mazhab Maliki dan juga fatwa kebanyakan ulama fiqh sedunia, termasuk Syeikh dottor Abd Sattar Abu Ghuddah. 4- PEMEGANG AKAUN PELABURAN EMAS MESTILAH MEMBAYAR Zakat: Apabila cukup Hawl atau tempoh setahun bulan Islam dan apabila nisab simpanannya mencapai atau melebihi nisab wajib keluar zakat EMAS iaitu 85 grammi. Untuk kira-kira buka di Sini. Namun akaun pelaburan Public Bank saya kurang Meals kerana Tidak dinyatakan sama ada Sijil atau Bukti pembelian ITU boleh ditukarkan kepada EMAS fizikal pada bila-Bila masa yang dikehendaki. Malah penyoal menyatakan beliau Telah menelefon pihak banca dan terbukti Sijil atau Bukti pembelian ITU tersebut TIDAK Boleh ditukar kepada EMAS fizikal. Tatkala itu, Bagi saya transaksi ini bermasalah dari sudut hukum Islam. Jika Sijil tersebut Tidak boleh ditukar kepada EMAS fizikal, tatkala ITU ia memberikan Kesan kepada prose lsquoTaqabud al-hukmi39 yang disyaratkan Dalam Jual beli voce ribawi dan merosakkan AQAD ini, Dalam KES ini Antara EMAS Dan Wang Ringgit Malesia. Bagi sesiapa yang ingin membuka akaun ini, saya nasihatkan menyemak terlebih dahulu perkara yang Telah saya sebutkan di ATAS. Ditambah pula, akaun pelaburan EMAS dan Kijang EMAS ini tidak diletakkan di bawah scremare pelaburan Islam Maybank dan banca pubblica. Ia sekali Lagi menimbulkan tandatanya. Saya Tidak ada kemudahan untuk menyemak Hal ITU ketika ini kerana kesukaran komunikasi dengan pihak banca terbabit, terutamanya berada di perantauan. Jika anda Sudah punyai jawapan kepada condizioni Costi dan persoalan yang Saya utarakan Di ATAS. Baik Jika dapat anda memaklumkan kepada saya dengan tepat dan Jitu. Saya Juga berminat untuk membuka akaun ini jika semua persoalan di ATAS Telah Lulus. Zaharuddin Abd Rahman 22 Ottobre 2008 23 Syawal 1429 HHukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan Oleh mediatore dengan melayari internet. Kemudian memperolehi Untung dari jualan dan belian matawang Asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, eun Perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke Dalam Satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik satu piattaforma atau Syarikat untuk menjalankan Jual beli Wang Dan Asing Simpan. Semua transaksi dijalankan Oleh anda sendiri, Syarikat Hanya menyediakan piattaforma dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Hukum Bagi melabur Dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama Adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-Hadis di ATAS menyebut perihal displin Islam Dalam pertukaran EMAS dan Perak. Untuk Informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banconota) Juga Adalah sama dengan displinnya EMAS dan Perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai mezzo di scambio. Justeru setiap displin dan condizioni Costi transaksi yang melibatkan EMAS dan Perak Juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh Syarikat konvensional Sudah Meals Tidak akan menjaga condizioni Costi ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avanti (nilai masa hadapan) Yang tergolong Dalam Riba Nasiah. Mereka Juga kerap SWAP menggunakan, Opzioni dan Lain-lain strumento yang Tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen Tadi Tidak memenuhi condizioni Costi Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka Hanya terlibat Dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avanti ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilaterale Promessa dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang Pasti, Majlis Shariah mereka Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di Dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX Adalah Tidak halal di sisi Islam. Ia Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat Unsur Judi atau Tidak apabila membeli dan menjual matawnag Hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci Oleh Jakim dan ISRA, mendapati Unsur Judi Adalah wujud maka semua Jenis forex trading Adalah HARAM. b - Kesohihan Dan kewibawaan Syarikat piattaforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan Bagi mengelak anda ditipu piattaforma Oleh Syarikat yang Tidak sebenar. Butiran terperinci piattaforma berkenaan ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika Tidak, transaksi eun Adalah syubhat dari Awal Lagi Keran terdapat Unsur gharar. b - piattaforma Jika tersebut punyai Wibawa dan diminuire Serta informazioni yang sangat mencukupi, perkara kedua Adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini dari Badan berwajib di Malesia. Ini Perlu Bagi memastikan anda Tidak terlibat dengan Aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua Juga Lelli, saya Kira transaksi Jual matawang Asing dan dan Simpan kemudian Jual semula apabila di prezzo tukarannya Naik Adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana prose ini dilakukan Secara ringkas dan Melihat pandangan tentangnya Islam. Setakat apa yang diterangkan Oleh individu yang terlibat dan yang Tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) I bis mempunyai modale minimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan Lain-lain, ia berbeza mengikut polisi Syarikat forex trading Masing-Masing. 2) Dengan modale ITU, pihak Syarikat piattaforma di forex trading ini akan membukakan Satu akaun khas Buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan Samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di Dalam akaun atau membuka kaunter Belian. Gambaran mudahnya Adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui piattaforma Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Nilai matawang, didapati Nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala ITU, ia akan pulsante menekan Jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding di prezzo Belian asalnya Tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 ITU sebaik Sahaja transaksi Jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN sebahagian Sahaja, Jika Dalam contoh di ATAS, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modale sebanyak RM 360 Hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini Tidak berlaku, Maka dari ia Lelli sudut Shariah, Namun Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di Sini Adalah berlaku penangguhan Dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah visto melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya condizioni Costi serah terima Dalam Satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai Bukti seperti resit atau nota Elektronik yang menunjukkan transaski SAH) (Syarah Sohih musulmana) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi Jual beli dilakukan, col respiratore modale dicampur Untung dimasukkan di Dalam akaun kita Tanpa sebarang Tangguh, dan Secara Automatik Juga kita boleh mengeluarkan Wang tersebut Tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat Syarikat Yang mensyaratkan minimo modale yang Tinggi seperti USD 1.000 dan jumlah Lain-lain. Untuk ITU mereka menawarkan APA yang dinamakan leva yangmana modale peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modale sebenar anda Adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau Secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modale anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1.000 atau Jika memilih 1: 100, beerti modale eun menjadi USD 10000. Con una quantità Baru Inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. L'uso di vari strumenti finanziari o di capitale preso in prestito, come ad esempio il margine, per aumentare il potenziale di rendimento di un investimento. La leva può essere creato attraverso opzioni, futures, il margine e altri strumenti finanziari. Per esempio, supponiamo di avere 1.000 a investire. Tale importo potrebbe essere investito in 10 azioni di azioni Microsoft, ma per aumentare la leva finanziaria, si potrebbe investire i 1.000 in cinque contratti di opzione. Si potrebbe quindi controllare 500 azioni invece di appena 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini Adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang Tidak di Dalam Milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual Adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut Oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, non 3504, 3283) Malah saya Juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan Oleh Syarikat ITU dikira sebagai pemberian pinjaman dan Sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau Tidak diketahui Oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali Lagi riba Telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah Oleh Islam dari berlaku di Sini, leva penggunaan 1: 1 Sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan Juga pihak Syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa commercio dijalankan. Dan Jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau APA yang chiamata di margine dinamakan, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter Satu Lagi Samada Jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika semunya dilaksanakan dengan Jelas dan perancangan yang Betul. Setakat ini saya tidak Nampak adanya masalah Shariah Dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG Jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya Naik sedangkan ia Bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi condizioni Costi ini Adalah HARAM kerana sebab utamanya Adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai Oleh polisi Ekonomi di Dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan Ekonomi Dalam Islam, matawang Adalah mezzo di scambio Sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan Bagi memperolehi Untung dari perbezaan nilainya. Kita Tahu Nilai matwang kini Tidak Lagi bersandarkan EMAS atau Perak, Wang Kertas hari ini (fiat money) Tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam EMAS dan Perak) kecuali nilainya Datang dari pasaran yang globale ditentukan domanda Oleh e offerta di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan Isteri makan bukanlah Satu bentuk kerjaya yang terpuji di Dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem Ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda Tidak ingin menerima padnagan saya, Tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani Dalam hal ini: Forex Commercio di valuta Con Mufti Muhammad Taqi Usmani Inviato: 11 Zul QaDah 1424, 22 novembre 2007 D.) è il Forex Trading valuta halal ho allegato un documento nel dettaglio gli aspetti del business. R.) Sono andato throught i documenti inviati da te. Io sono del parere che tali operazioni non sono compatibili con Shariah. La stessa condizione che non si può prendere in consegna della valuta acquistata rende inammissibile. Morever, ci sono altri elementi in base alla mia conoscenza che rende questo commercio illecito di Sharia, come ad esempio, vendite a termine, le vendite allo scoperto, ecc Questo è in aggiunta al fatto che le valute sono in origine un mezzo di scambio e dovrebbero essere scambiati solo per uso personale in diversi paesi. Per renderli un prodotto commerciabile solo per guadagnare un profitto è anche contro la filosofia di base di economia islamica. Vorrei non quindi consiglio di indulgere in questo commercio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali Siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila Buka di Sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua Pemain forex, nota Dan jawpaan saya Inin Adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami Awam orang. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar informazioni kerana tentang tatacara di ATAS Juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Aggiungi questa pagina ai tuoi preferiti siti di social bookmarking più.

No comments:

Post a Comment